Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Adblock-sjokk er mindre enn mange tror

Effekten av nettannonsestoppere er mindre enn tallene tyder på. I stedet for å krangle med utviklerne, bør mediebransjen tenke kreativt om hvordan fremtidens annonse- og betalingsmodeller kan utvikles.

Alexander Eidsæther, seniorrådgiver og Ingvar Sandvik, leder for medieavdelingen, TNS Gallup, mener andelen av den annonseblokkerte nettrafikken er lavere enn tidligere beregnet.

På annonsestopperen Adblock Plus sine egne nettsider, reklameres det med hundrevis millioner nedlastinger globalt. I DN for noen uker siden rapporterte avisen om opphetet stemning på en konferanse i New York der den ene av de to Adblock Plus-gründerne var til stede; representanter for annonsørene nektet å gå på scenen før tyskeren Till Faida hadde gått av.

Også i Norge har medier og annonsører vært bekymret. Når man ser hvor mange som har lastet ned og installert programmet, er det lett å forstå hvorfor. Ved utgangen av 2015 rapporterer 26 prosent av de spurte i undersøkelsen Interbuss at de har Adblock, de aller fleste på en PC eller en Mac. På mobil og nettbrett er tallene lavere - henholdsvis 9 og 8 prosent – men høye nok i et annonsemarked som er verdt milliarder av kroner.

Blant den norske befolkningen har utbredelsen av smarttelefoner og nettbrett gått rett til værs de siste årene. Konsekvensen er at rundt 60 prosent av all nettrafikk i Norge kommer fra en mobil enhet. Og fordi Adblock-tallene er såpass mye lavere for nettbrett og mobiler, får dette også betydning for hvor mye av trafikken som blir annonseblokkert. Våre beregninger tilsier at rundt 12 prosent av trafikken i Norge er annonseblokkert. Mest sannsynlig er tallet enda lavere.

Heller ikke lanseringen av iOS9 tidligere i år, som åpnet opp for å ta i bruk annonseblokkering i Safari på iPhones og iPads, ble den gamechanger’en som var spådd. Mange fryktet at Apple ville bygge funksjonaliteten inn i nettleseren. Det skjedde ikke. I stedet er det nå mulig å ta i bruk annonseblokkere, men bare etter en ganske omstendelig tilpasning av innstillingene.

Dette er gode nyheter for en hardt prøvet mediebransje – men absolutt ingen grunn til å lene seg tilbake. De høye tallene, spesielt for PC/Mac, forteller en historie om lesere som er lei av annonser som stjeler oppmerksomhet, kapasitet og tid. Internettopplevelsen har alltid vært knyttet til hastighet. Å pushe annonser som oppleves som irrelevante og som på toppen av det hele reduserer nettopplevelsen, er ingen strategi for fremtiden.

Positivt er det også, at folk vil ha nyheter.  Våre analyser viser at vi i snitt er innom minst 3 forskjellige medienettsteder i løpet av en dag. Selv om betalingsviljen for dette innholdet er lav i dag, ligger det også et potensial i disse tallene.

I realiseringen av dette potensialet, bør mediene og annonsørene fokusere mer på å finne gode måter å kommunisere med målgruppene på, og mindre tid på krangle med aktører som Adblock Plus.

De eneste som ikke tjener på å utforske disse mulighetene, er annonseblokkerne.