Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Medietrender 2018: Nye kanaler gir nye muligheter

Nordmenns bruk av lineær-tv og papiraviser er stadig synkende. Samtidig lever selve tv-apparatet i beste velgående – det er bare bruken av det som er i endring. For annonsører som vil nå yngre målgrupper gjelder det å tenke nytt, og deltakerne på Medietrender 2018 fikk med seg innsikt om spennende nye kanaler som e-sport og Snapchat Discover.


Årets utgave av Medietrender-seminaret var det femte i rekken og samlet fullt hus på Filmens Hus 11. januar.

Jørn Leipart, Kantar MediaJørn Leipart, direktør Kantar Media, ønsker velkommen til Medietrender 2018.

Gaming og e-sport i sterk vekst

De unge mediekonsumentene finner vi i dag helt nye steder som er ukjente for mange. Emzia ga deltakerne et innblikk i den raskt voksende kulturen for gaming og e-sport. Hun er en av Norges ledende gamere, og på plattformen Twitch har hun 40 000 følgere som aktivt deltar på chat når hun live-streamer populære dataspill. 

EmziaEmzia, Norges gamerdronning. 

 – Gaming-kulturen har eksplodert og blitt kjempestor på verdensbasis, men i Norge henger vi litt etter. På YouTube er dette den nest største kategorien nå, og Twitch har over 15 millioner aktive daglige brukere, som i snitt er inne 106 minutter hver dag. De store internasjonale turneringene blir live-overført med enorme pengepremier og fullsatte arenaer, og mange gamere lever godt av dette. For annonsører er det en interessant mulighet til å treffe en stor og spesifikk målgruppe som er vanskelig å nå på tradisjonelle flater, påpekte Emzia.

Rikets medietilstand

Tradisjonen tro var Kantar Medias utviklings- og markedsdirektør Ingvar Sandvik på plass for å gi et innblikk i de ferskeste medie- og bransjetrendene.  

– Daglig seertid på lineær-tv har gått ned fra 167 til 150 minutter det siste året, og denne tilbakegangen er sterkere enn tidligere. Spesielt blant unge går konsumet ned, men aldersgruppen 12-19 år ser fortsatt tre kvarter lineær-tv i døgnet. Så det blir feil å si at ingen ser på det lenger, understreket Sandvik. 

Vi vil ha nyheter på nettet

Annen bruk av tv-apparatet øker samtidig fra 32 til 45 minutter, slik at den totale bruken av tv-apparatet tilnærmet holder seg. Strømmetjenester er en viktig forklaring på dette. Eksempelvis er det nå 52 prosent av oss som bruker Netflix minst en gang i måneden, og siden 2014 har tiden vi benytter til strømmetjenester doblet seg fra 25 til 50 minutter i døgnet. Dette viser helt ferske tall fra 24-undersøkelsen. 64 prosent eier i dag et tv-apparat som er koblet til nettet. 

– Samtidig eier mer eller mindre alle nordmenn, 91 prosent, en smarttelefon, mens 68 prosent har nettbrett. 70 prosent av den totale nettrafikken skjer via en mobil enhet, og 73 prosent av oss foretrekker å orientere oss om nyhetsbildet via nettet. For avisene betyr dette at de må ha flere ben å stå på. Digitale plattformer har passert papir både for nasjonale og regionale aviser, men lokalavisene har fortsatt flest lesere på papir, fortalte Sandvik. 

Se hele foredraget til Ingvar Sandvik her:

DAB skaper utfordringer

Overgangen til DAB-radio har også preget medieåret 2017, og den har gitt merkbare utslag i radiolyttingen. 

– Vi ser en markant nedgang i 2017, fra 85 til 79 minutter daglig lyttetid. Men dette henger nok først og fremst sammen med utstyret, og jeg tror ikke det vil gå særlig mer ned. 73 prosent har DAB-radio hjemme, og 49 prosent har det i bilen. Begge deler er kraftig økende, og særlig bilen er nok en nøkkel til å få opp radiolyttingen, mente Sandvik. 

VG satser på Snapchat Discover

En av avisene som tør å tenke nytt er VG, og strategidirektør Thomas Manus Hønningstad i VGTV fortalte om hvordan de som første nordiske medium satser på å formidle nyheter til et ungt publikum gjennom Snapchat Discover. Denne delen av Snapchat, hvor man får tilgang til eksklusivt innhold fra publisister, ble lansert i 2016, og VG har vært der et års tid. 

Thomas Manus Hønningstad, VGTVThomas Manus Hønningstad, strategidirektør VGTV, forteller om VGs suksess med Snapchat. 

– Vi vil bruke plattformen til å posisjonere oss og skape kjennskap blant yngre målgrupper – så håper vi at de flytter over på andre av våre plattformer etter hvert. Vi har en dedikert redaksjon som lager en daglig magasinutgave med minimum elleve snaps og annonse mellom hver tredje. Vi skal være tro mot VGs brand, men samtidig fenge målgruppen og eksperimentere med nye engasjerende og visuelle elementer i presentasjonen. Dette driver innovasjonen i VG, og vi bruker læringen fra Snapchat i andre produkter. 

– Foreløpig treffer vi mye bedre enn forventet, med over 200 000 brukere hver eneste dag, som hver bruker over to minutter i snitt og ser ni av de elleve snapsene. 81 prosent av de vi treffer er under 25 år, og 53 prosent er jenter. I tiden som kommer håper vi å øke salget til annonsører som ønsker å treffe unge lesermasser, sa Hønningstad. 

Variert program

I tillegg fikk deltakerne på Medietrender 2018 blant annet høre daglig leder Anne Jacobsen i NCE Media fortelle om satsingen på Media City Bergen-klyngen. Nyhetsleder Eivor Jerpåsen i Tønsberg Blad fortalte om hvordan TB og andre Amedia-aviser jobber med nye betalingsmodeller. Mens prosjektleder for TVOV i Kantar Media, Guro Stavn, og Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker i NRK Analyse, ga et innblikk i TVOV, den nye målingen for tv og online video som ble tatt i bruk fra årsskiftet.

 

Anne Jacobsen, NCE MediaAnne Jacobsen, NCE Media: Dette er Media City Bergen. 

Cato Fossum, Oslo Pix  og Nils Petter Strømmen, Kantar MediaCato Fossum, Oslo Pix og Nils Petter Strømmen, Kantar Media, diskuterer filmåret 2018.

Eivor Jerpåsen, Tønsbergs BladEivor Jerpåsen, Tønsbergs Blad, om nye betalingsmodeller i avishusene.


Anne Bjørnstad, Rubicon og Vilde Schanke Sundet, medieforskerMedieforsker Vilde Schanke Sundet intervjuer Anne Bjørnstad i Rubicon om "Roeng" - kommunen som opplever en omvendt Terra-skandale. 

Paneldiskusjon, Trine Syvertsen, universitetet i Oslo, Christopher Pahle, regissør og tv-anmelder, Njål Engesæth, NRK, Nils Petter Strømmen, Kantar MediaPaneldiskusjon om moderne norsk tv-historie. Trine Syvertsen, Universitetet i Oslo (IMK), Christopher Pahle, regissør og tv-anmelder, Njål Engesæth, NRK. Til venstre: moderator Nils Petter Strømmen, Kantar Media.

Håkon Lund Sørensen, NRKHåkon Lund Sørensen, NRK Analyse, om fremtidens tv-måling, TVOV.

Guro Stavn, Kantar MediaGuro Stavn, Kantar Media, om fremtidens tv-måling, TVOV. 

Eirik Solheim, NRK BetaEirik Solheim, NRK Beta. Fra hype til virkelighet: IoT og AI i mediebransjen.

Eirik BergesenEirik Bergesen. "All Makt" Mediespesial.

Kantar Media logo