Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Obs vant Kantar TNS innsiktpris på ANFO Effekt 2017

Torsdag 8. februar var 300 annonsører, reklamefolk og analytikere samlet på Wallmanns salonger for å følge kåringen av fjorårets mest effektive markedsføringskampanjer.

I ANFO Effekt 2017 kjempet 140 reklame-jobber om å bli kåret til vinnere i 5 kategorier og med 2 spesialpriser. Anfo Effekt er ikke en konkurranse i kreativitet, men i markedsarbeid som gir effekt, som alt til syvende og sist handler om. I denne konkurransen har Kantar TNS en egen innsiktspris.

Å bygge en suksessfull markedskampanje krever at man har god forståelse for sin egen bransje, oversikt over trender og utvikling, forståelse for ulike mediekanaler, en god kreativ idé og magefølelse. Mens noen suksesser starter med utgangspunkt i den kreative ideen, tar andre utgangspunkt i innsikt om markedet og forbrukeren. - Med Kantar TNS innsiktspris ønsker vi å gi en ekstra oppmerksomhet til nettopp de casene som viser tydelig at de har sitt utspring i godt strategisk innsiktarbeid, som har beskrevet og tallfestet dette, og som har en god link mellom innsikt og resultat. Både kreativt, for kanalvalg og i tjeneste/produktutvikling, sier Vidar Pedersen, senior rådgiver i Kantar TNS og leder for juryen av innsiktsprisen.

Vinnere av innsiktsprisen

Obs mottar Kantar TNS Innsiktprisen sammen med gode hjelpere i PHD, We Are Live, Resolution og Inkognito. Fra venstre: Bjørn Sæbø (PHD), Andreas Borgen (WAL), Thomas Johansen (PHD), Silje Ulriksen (Inkognito), Aud Lundstad (Coop Norge), Alexander Gustavsen (Coop Øst), Stig Wiig Sørensen (markedssjef i Obs), Robby MacBeath (Inkognito), Katrine Skjelbreid (Resolution), Jørgen Aksnes (PHD), Simen Dae Hanssen (Resolution) og Erlend Kyrkjeeide (PHD).

I år var det en rekke svært gode bidrag, men Obs stakk av med seieren med caset «Etableringen av Obs på Haugenstua». Dette arbeidet startet en tid tilbake da hovedlageret for Coop ble flyttet til Gardermoen, og lokalet på Haugenstua ble ledig. Med en stor innvandrerbefolkning i nedslagsfeltet, skilte denne etableringen seg fra andre Obs-butikker. I tillegg til å analysere befolkningsdata og data fra medlemsregisteret, ble det ble gjennomført fokusgrupper mot ulike befolkningssegmenter. Disse ga verdifull innsikt om behov og vaner. Innsikten ble benyttet både i utformingen av butikken, sammensetningen av vareutvalget og i markedsføringen. Butikken har f. eks. et større sortiment av varer som Halal-mat og tørrvarer fra Asia enn andre Obs-butikker. I markedsføring var det viktig å nå fram til alle segmentene i målgruppen. Obs rullet ut en stor kampanje med facebook-annonsering på ulike språk, ambassadørkorps, og en egen buss.

- Obs-bussen har flere formål. For det første gir den folk som ikke har bil eller førerkort, men som ønsker transport til butikken for å gjøre større innkjøp, muligheten til å komme seg til Obs. Her har vi sett at den er spesielt populær blant innvandrerkvinner uten førerkort. Men den fungerer også som svært god markedsføring. Både fra utsiden, men også med våre tilbud og kampanjer på TV’ene inne i bussen, sier Stig Wiig Sørensen, markedssjef i Obs.

Juryen berømmer vinnercaset for å ha benyttet både generell statistikk, egne kvantitative undersøkelser og trackere, og funn fra kvalitative undersøkelser for å beskrive markedet, behov og adferd. - De har også vist tydelig hva som er faktabasert og hva som er antakelser. Innsikten om hvordan målgruppen orienterer seg, og målgruppens medievaner, er forbilledlig beskrevet, sier Vidar Pedersen.

Vidar Pedersen, Kantar Vidar Pedersen, leder av juryen for Kantar TNS Innsiktsprisen.

Resultatene har vært svært gode, med økt tilfredshet, økt uhjulpen kjennskap og høyt engasjement på sosiale medier.  Obs på Haugenstua har hatt vesentlig høyere omsetning enn budsjett, uten kannibalisering fra andre Obs-butikker i området.

- Dette var moro. Det er gøy å få anerkjennelse for det store arbeidet vi har lagt ned. Det har vært mange involverte både fra byråer og de som jobber i butikken. Vi jobber hele tiden med å bli bedre på å forstå våre kunder. I mindre grad spre alt til alle, men å bli mer målrettet, sier Stig Wiig Sørensen om å få prisen.

Vinneren av «Grand Prix» og dessuten gull for klassen «Vekst» ble saftprodusenten Lerum som gikk til topps med sin kalorifattige leskedrikk «Zeroh! Til 111 millioner på tre år».  Bak jobben står byråene MK Norway, Strømme Throndsen Design og Vizeum, foruten Lerum selv.

Øvrige gullvinnere denne kvelden var RUTER og partnerne McCann, Marvelous og Kantar TNS, som vant kategorien «Smart Multi» med jobben «Fra pekefinger til takk for at du alltid kjøper billett». Gull ble det også til Diplom-Is med jobben «Wanted – Kuppet» i klassen «Smart Singel», sammen med We Are Live og Mediacom.  GramArt & Nopa vant gull for jobben «#utenmusikk» signert byrået Anorak. Njie fikk gull i kategorien «Ny» for kampanjen «Nye Muskler» med JCP. Hedersprisen «Årets birøkter» gikk til OMD-sjef Torstein Rafgård. Gratulerer til dem alle!