Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Relevant kundedialog med Big Data

Nye datakilder, store mengder informasjon og avansert big data-analyse skaper nye muligheter og åpner for mer relevant kommunikasjon med kunder. I samarbeid med TNS Gallup lager Boostcom Media bedre budskap og flere treffsikre tilbud når de drifter kundeklubber og fordelsprogrammer for sine kunder.

- Selskapet ble etablert for 10 år siden og har vokst til 30 ansatte, forteller daglig leder i Boostcom Media, Kristian Nordtømme. - Vi drifter kundedatabaser, kundeklubber og lojalitetsprogrammer for våre klienter og den overordnede målsettingen er hele tiden å hjelpe dem å ha en så relevant dialog med sine kunder som mulig. Dette bidrar også til at de selger mer per kunde, beholder kundene over tid og øker inngangen på nye kunder.

Samarbeid om Big Data

- Informasjonen og innsikten vi utvikler sammen med TNS Gallup, kan vi bruke i utformingen av en mer relevant dialog med enkeltkundene – som ikke har særlig høy toleranse for å blir foret med informasjon som ikke har noe med dem å gjøre. Vi klarer også å treffe mer riktig i forhold til den såkalte kundereisen; er kunden ny, i ferd med å forsvinne eller en som kommer til bake gang på gang.

- For å klare dette når datamengdene blir store, er samarbeidet med TNS Gallup om innsamlingen og analysen av informasjonen viktig. Det handler blant annet om å utvikle modeller for å gjøre en og en datakilde om til verdifull innsikt,  og å treffe optimalt med budskap og tilbud, sier Nordtømme.

Kristian Nordtømme og Stein Aarland snakker sammen_TBF7410Kristian Nordtømme og Stein Aarland snakker sammen_TBF7410

På rett vei

- Nøkkelen til økt relevans er personalisert kommunikasjon, sier administrerende direktør i TNS Gallup, Stein Aarland. - Forutsetningen for å lykkes med dette er tilgang på data fra relevante kilder – og kompetanse til å analysere dem. I tillegg til gode data og god analysekompetanse, har vi behov for riktig teknologi for å håndtere og analysere såkalt «Big Data». Derfor har vi alliert oss Cloud Explorers som utvikler en plattform bygget på Hadoop-teknologi.

- Vi har stor tro på at kompetent bruk av Big Data vil være en effektiv måte å effektivisere markedsføring i digitale kanaler på og tror at potensialet er spesielt stort for de bedriftene som arbeider med å kommunisere med sine kunder i eide, digitale kanaler. Tilbakemeldingene vi har fått fra våre kunder så langt, har vært svært positive. Samarbeidet med Boostcom Media vil gi oss enda mer erfaring og vi føler at vi er på rett vei innen dette spennende feltet, sier Aarland.

Sanntidskommunikasjon

- Den tradisjonelle kundedialogen var basert på relativt statisk kunnskap knyttet til alder, geografi og livsfase, fortsetter Nordtømme. - Når stadig mer av det vi driver med i hverdagen, også når vi handler eller leter etter varer og tjenester, foregår digitalt, blir datamengdene knyttet til hver forbruker større – og informasjonen endrer karakter. Stikkordet er kontekst. Det er i dag mulig å basere mer og mer av kundedialogen på data knyttet til stedet du er og hva du gjør. Vi fanger informasjon fra internett i sanntid og utnytter data fra ERP-systemer, kasser i butikken og betalingsløsninger samtidig som kunden befinner seg i kjøpssituasjonen. På en måte kan du si at der målgruppedefinisjonen tidligere kunne brukes i måneder og år, oppstår og forsvinner mange målgrupper for vår kommunikasjon i løpet av noen minutter.

- Å benytte denne informasjonen forutsetter avanserte analysemodeller og sanntidsbehandling av dataene. Det er krevende, og vi står sterkere sammen med TNS Gallup avslutter daglig leder Kristian Nordtømme.