Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Fra cookies til personer

Norsk InternettPanel (NIP) rapporterer, som det første internettpanelet i verden, gårsdagens data som offisielle brukertall til markedet. Det innebærer at viktig informasjon om befolkningens nettbruk raskt er tilgjengelig - både for nettstedene, mediebyråer og annonsører.

[Oppdatert] Kathrine Ytterdal Sørum

Det er mange aktører i markedet som leverer trafikkmålingsverktøy på internett. Felles for de aller fleste er at de måler trafikk basert på antall nettlesere (informasjonskapsler) eller servertrafikk (spørringer mot server) og alle baserer seg på litt ulike metoder for å beregne antall brukere eller sidevisninger.

 


Det betyr at dersom du ser et brukertall fra en nettside så kan du aldri være helt sikker på hvordan det er målt eller hvilken metode som er brukt. Det er årsaken til at TNS Gallup, på oppdrag fra MBL/Nettforum, gjennomfører elektronisk måling (TNS Scores) av en rekke nettsteder for å sikre at tallene som presenteres i markedet er godkjent av en uavhengig tredjepart som operer er med en felles godkjent metode, og som publiserer topplister som er offentlig tilgjengelig for alle interesserte.

Hva er NIP?
Tradisjonelt sett har webanalyse handlet om nettleserstatistikk og antall lastede sider i nettlesere. Disse tallene er svært nyttige for å registrere hvilke deler av nettsiden din som publikum trekker til eller hvordan trafikken på nettsiden utvikler seg over tid. Problemet er at det bare har vært mulig å registrere antall nettlesere, også kalt unike brukere. Men en nettleser er ikke nødvendigvis bare en person og en person er ikke bare en nettleser. Og fordi man har registrert en informasjonskapsel, ikke en person, har man visst for lite om kjønn og alder på de som befinner seg bak skjermen, det være seg PC/Mac-, nettbrett- eller mobilskjermen.

For å gjøre det enda mer komplisert så kan identifikatoren vi bruker for å gjenkjenne en nettleser, informasjonskapselen, slettes og dermed kan samme nettleser telles som flere unike brukere. Det gjør bildet veldig komplisert når det man egentlig er på jakt etter er den reelle dekningen målt i antall personer. Vi har med andre ord manglet linken mellom nettleseren og personen, og det er akkurat her NIP gjør en forskjell i måten vi forholder oss til brukertall på Internett.

NIP består av ca. 5000 personer over 12 år som er representative for det vi kaller internettbefolkningen i Norge. Dette er gruppen mennesker som har tilgang til Internett og som bruker internett månedlig eller oftere. Rent teknisk så ligger NIP som et lag over de vanlige nettlesermålingene som vi har gjennom TNS Scores, men den store forskjellen er at vi nå også kjenner personen bak hver informasjonskapsel og skjerm.


Den norske befolkningen er på nett nær sagt hvor som helst når som helst. Vi følger trafikken deres "på farten, hjemme, på jobb eller skole, på de sidene som er med i målingene. Dette gjør at vi kan vise reell trafikk skapt av ekte mennesker på tvers av markedet. Det gir medietilbydere på nett et meget godt verktøy for å tilpasse sine produkter til publikum og annonsører kan på en mer presis måte tilrettelegge og planlegge kampanjer i forhold til de målgruppene som er interessante for dem.

Hva sier tallene?
NIP følger trafikken på nettsider, mobilportaler, APPs og streaming, fra PC/Mac, nettbrett og mobiltelefon. Paneldata fra NIP gir informasjon om hvem som bruker hvilke nettsteder og hvordan nettstedene brukes. NIP rapporterer detaljerte faktiske bruksdata på personnivå, for eksempelvis antall besøkende og tid bruk på nettstedene, for internettbefolkningen totalt og innenfor viktige målgrupper på bakgrunn av en rekke demografiske variabler (som kjønn, alder, arbeidssituasjon, tilgangssted, inntekt og geografi).

Å måle mennesker i stedet for maskiner gjør at vi kan se nye og interessante trekk ved nettstedene. Vi kan se hvilke som er mest populære hos de ulike kjønnene, vi kan se hvilke nettsteder som har de samme brukerne og vi kan se hvordan brukerne på et bestemt nettsted utvikler og endrer seg over tid. Markedsførere kan endelig bruke målgruppeinformasjon basert på reell trafikk for å lage enda bedre og mer relevante kampanjer og nettstedene kan bruke demografidata til å bedre spisse sitt tilbud mot sine målgrupper.


Med jevne mellomrom publiserer vi smakebiter fra undersøkelsen på våre nettsider og hver uke publiserer vi også data fra NIP på tnslistene.no

Rapportering av NIP
Resultater fra NIP rapporteres daglig til våre rapporteringsverktøy. Alle nettsteder som blir målt i NIP får automatisk tilgang til Infosys Exec som er en enkel, nettbasert rapporteringsløsning hvor man kan gjøre kjøringer på de viktigste måltallene som gjelder for nettstedene. Ønsker man å gå dypere inn i materialet så har man anledning til å kjøpe Infosys+ som er et fullblods panelanalyseverktøy, og som også blir brukt til rapportering av TV-meter og PPM-målingene. Dersom man jobber med planlegging av kampanjer på Internett har man mulighet til å kjøpe lisens på Atelier Internett som er spesialutviklet for dette formålet.

Ønsker du mer informasjon om disse verktøyene finner du det på våre nettsider, eller kontakt markedssjef
kathrine.sorum@tns-gallup.no
Twitter: @kathriys

 

Artikkelen er skrevet av Hans Martin Cramer