Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Vår historie

Norsk Gallup Institutt ble etablert i 1946 av H. Wahl Asmussen og Bjørn Balstad med fødselshjelp av George Gallup.

Bedriften var et rent norsk selskap inntil den i 1997 ble kjøpt av TNS, en av verdens største aktører innen analysebasert rådgivning. I 2008 ble TNS en del av WPP, et av verdens største internasjonale kompetansenettverk innen kommunikasjonstjenester. I WPP er TNS organisatorisk plassert i Kantar Group, WPPs organisasjon for data, analyse, innsikt og rådgivning. Fra 2016 er bedriftens navn Kantar TNS.

 

             Kantar TNS logo

 

Kantar logo          wpp logo_102pxwpp logo_102px

 

Utgangspunktet for etableringen av Norsk Gallup Institutt var spisskompetanse innen metoder for intervjubasert datainnsamling. Med gode metoder, kunne en kostnadseffektivt framskaffe statistikk med et høyt presisjonsnivå. Ettersom de fleste av kundene ønsket hjelp til å analysere og anvende de innsamlede datamaterialene, har vi utviklet en bred rådgivningskompetanse. Fordi en kjede ikke er sterkere enn det svakeste leddet, er imidlertid kvalitet i datainnsamling like viktig for oss i dag som tidligere. Vår datainnsamlingsspesialist, Norsk Gallup, har vært ledende på å hente inn surveydata av høy kvalitet i den norske befolkning siden 1946.

Utviklingen av vår kompetanse innen analysebasert rådgiving skjøt fart da vi ble en del av det internasjonale og ressurssterke kompetansenettverket til TNS i 1997 og da vi ble en del av Kantar og WPP i 2008. Gjennom Kantars internasjonale nettverk kan vi også gjennomføre prosjekter i de fleste aktuelle land i verden.