Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Nordmenn elsker Vinmonopolet

Hvorfor er folk ville av begeistring for monopolvirksomheten Vinmonopolet? Vi skal ikke mange årene tilbake for å finne at «alle» ville ha sprit og vin i butikkene.

Vinmonopolet har det suverent sterkeste omdømme i målingen og topper listen for fjerde året på rad. Dette er særlig imponerende når vi vet at sterke prestasjoner gjerne følges av stadig høyere forventinger. Vinmonopolet forsetter å overlevere i forhold til folks forventninger. Den største klatreren på topplisten er TINE som går fra 15. til 6. plass. Jarlsberg-saken synes ikke å ha virket negativt inn på omdømme til TINE, snarere tvert imot.

Mer om omdømmemålingen finner du her

TNS Gallups årlige syndikerte omdømmeundersøkelse gjennomføres blant et utvalg av Norges største og mest kjente virksomheter. I 2016 er 68 virksomheter kartlagt.

5 088 personer er intervjuet. Intervjuene ble gjennomført i mars/april.

Målgruppen for undersøkelsen er den norske befolkning og undersøkelsen er gjennomført på TNS Gallups ISO-sertifiserte online-panel, GallupPanelet.

Formålet med omdømmeundersøkelsen er å kartlegge virksomheters omdømme og gi hver enkelt virksomhet tilbakemelding på hvilke områder som bør jobbes med for å styrke virksomhetens omdømme i befolkningen.

I undersøkelsen måles et bredt spekter av områder som forklarer hvorfor virksomheter har et godt eller dårlig omdømme, noe som gjør undersøkelsen til et særdeles godt verktøy for forbedring og styring av eget omdømme.

Ansvarlig i TNS Gallup: Jonny Nordøy jonny.nordoy@tns-gallup.no