Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Vinmonopolet i særklasse

Vinmonopolet har det suverent sterkeste omdømme i målingen og topper listen for femte året på rad. Dette er særlig imponerende når man vet at sterke prestasjoner gjerne følges av stadig høyere forventinger. Vinmonopolet forsetter å overlevere i forhold til folks forventninger.

Vinmonopolet er i en særklasse, men konkurransen blant de nest beste er stor. Her finner man blant annet Volvo, Tine, Flytoget og Norsk Tipping. 

Den største klatreren på listen er TINE som går fra 15. til 3. plass på 2 år.

REMA 1000 opplever et kraftig omdømmefall i befolkningen, det kraftigste fallet som er målt på mange år. «Bestevenn»-strategien til Rema faller åpenbart ikke i god jord hos forbrukerne. Rema sitt omdømme-fall synes også å ha bidratt til at folk ser på andre aktører i dagligvarebransjen med mer positive øyne. Både Coop, Kiwi og Meny opplever et positivt løft i omdømme.

DNB sliter stort med omdømme i befolkingen. Nordea sitt omdømme taper seg også noe det siste året. 2016 var preget av mye oppmerksomhet knyttet til Panama Papers-avsløringene som spesielt DNB og Nordea var sterkt involvert i. SpareBank 1 synes å profitere mest på dette og er en av omdømmevinnerne målt i fremgang fra i fjor. Ser man på de største bankene samlet, har Skandiabanken fortsatt det sterkeste omdømme.

Mer om omdømmemålingen finner du her (pdf)

Kantar TNS sin årlige syndikerte omdømmeundersøkelse gjennomføres blant et utvalg av Norges største og mest kjente virksomheter. I 2017 er 70 virksomheter kartlagt.

5 533 personer er intervjuet. Intervjuene ble gjennomført i mars (uke 11 – 13).

Målgruppen for undersøkelsen er den norske befolkning og gjennomføres på Norsk Gallups ISO-sertifiserte online-panel (GallupPanelet).  .

Formålet med omdømmeundersøkelsen er å kartlegge virksomheters omdømme og gi hver enkelt virksomhet tilbakemelding på hvilke områder som bør jobbes med for å styrke virksomhetens omdømme i befolkningen.

I undersøkelsen måles et bredt spekter av områder som forklarer hvorfor virksomheter har et godt eller dårlig omdømme, noe som gjør undersøkelsen til et særdeles godt verktøy for forbedring og styring av eget omdømme.

Ansvarlig i Kantar TNS: Jonny Nordøy jonny.nordoy@tns-gallup.no